RECENZJA | 09
<< | ^ | >>





Lądowanie w Normandii, Market Garden, oblężenie Berlina, Pearl Harbour - masz okazję stanąć na czele najsłynniejszych operacji wojskowych. Tylko od twoich decyzji zależy, czy historia nie potoczy się inaczej niż uczyliśmy się na jej lekcjach. Jest tylko jedno pytanie: czy podołasz?

Baczność !!!

Ogólnie rzecz biorąc nie przepadam za RTSami. Nawet wynoszony obecnie na piedestały Warcraft 3 nie przykuł mnie do monitora na dłużej. Znużenie to wynika ze strasznej wtórności, jaką widzę w kolejnych tytułach z tego gatunku. Wszystko przebiega wobec tego samego schematu stworzonego przez Dune 2 i potem Command & Conquer: Red Alert. Stwórz bazę, nazbieraj surowców, wystaw armię i oglądaj, jak twoje małe żołnierzyki pokonują małe żołnierzyki nieprzyjaciela.

Poo praawej stronie wiidzimy dopalające się szczątki tygrysów...

Jedynie Starcraft kilkoma genialnymi rozwiązaniami wybił się znacznie ponad tą przeciętność.

Sudden Strike ma jedną bardzo ważną zaletę: nie budujemy bazy i nie rozwijamy naszej armii. Od początku do końca (nie licząc ewentualnych posiłków) musimy radzić sobie z tym, co dostaniemy na starcie. Dlatego nader wszystko ważna jest w tej grze taktyka i szachowe myślenie.

Pood naami skacząca baanda dzikusów...

To czyni Sudden Strike prawdziwą STRATEGIĄ czasu rzeczywistego. Każdą swoją akcję musisz dokładnie zaplanować, strata kilku żołnierzy może okazać się później nie do odrobienia. To sprawia, że gra jest naprawdę trudna i może zniechęcić świeżo upieczonych strategów. Ale warto próbować, bo ukończenie każdej misji daje naprawdę dużą satysfakcję.

W porównaniu do części pierwszej, w SS2 doczekaliśmy się prawdziwego wysypu nowych jednostek. Ich liczba jest wprost olbrzymia - liczona w setkach. Wszystkie są wiernymi odpowiednikami broni używanej podczas drugiej wojny światowej. Od tej mnogości można dostać zawrotu głowy i trzeba poświęcić naprawdę wiele czasu, żeby zapamiętać jaką też krzywdę możemy wyrządzić przeciwnikowi taką czy inną jednostką. A wybierać możemy spośród kilkudziesięciu rodzajów czołgów, moździerzy, wozów bojowych, transporterów, wielu wariantów piechoty...
Zwiększyła się także liczba nacji. Możemy dowodzić Amerykanami, Brytyjczykami, Rosjanami, Niemcami i Japończykami. Wszyscy mają swoje mocne i słabe punkty, co musimy mieć na względzie przy planowaniu ataku. Przeprowadzimy ich przez czterdzieści misji w pięciu kampaniach, co zapewnia zabawę przez długie tygodnie.

Bardzo ładnie przedstawia się teren, po jakim przyjdzie nam ganiać swoje oddziały. Szczególne wrażenie robią wyspy rozrzucone na Pacyfiku, pokryte dżunglą i poprzecinane wąwozami. Tylko od twojej pomysłowości zależy, jak wykorzystasz te udogodnienia. Dodatkowo prawie wszystko da się zniszczyć, więc jeśli nie masz czasu / ochoty okrążać blokującej ci drogi grupy drzew... cóż, czołgi stoją w pobliżu.

Ale gra nie jest bez wad. Pierwsza, którą zauważyłem na samym początku, to animacja - w szczególności piechoty. Gdy biegną, wygląda to nienaturalnie, poza tym wyglądają jakby nie robiło im różnicy, czy są na równinie czy w środku dżungli. Nasi szeregowi są tak mali że ledwo ich na mapie widać, co trochę utrudnia rozgrywkę. Inna sprawa to kiepska muzyka - szybko męczy.

Dziękujemy państwu za przelot liniami SS-NG i zapraszamy ponownie

Po kilku minutach musiałem wyciszyć ją w opcjach. Znacznie lepiej gra się przy samym dźwięku.

Podsumowując, SS2 wstydu ludziom z CDV nie przynosi. Ale szczerze mówiąc, spodziewałem się czegoś ciut lepszego - a dostałem klasyczny sequel świetnego pierwowzoru. Raczej bardzo rozbudowany Mission Pack niż następca pierwszego Suddena. Jednak w połączeniu z edytorem map i trybem multiplayer, Sudden Strike II staje się - chyba tylko po MEDIEVAL: Total War - najlepszym prezentem, jaki na Gwiazdkę może sobie sprawić fan strategii. Do sklepu, marsz!

Spocznij, rozejść się. A ty O'Connor stawisz się u mnie w biurze.

Linki:
http://www.suddenstrike.de
http://www.gdclan.de/news.php
Genosha


RTS

CDV Software Entertainment

???

pierwsza połowa 2003

P2 250Mhz ,64MB RAM, akcelerator nie wymagany


P2 600Mhz, Karta graficzna 64M


7    |    4    |    8

7

+ taktyka
+ realizm
+ mnogość jednostek
- animacja żołnierzy
- mało zmian
- muzyka