CIA | 26
<< | ^ | >>




Witam. Jako że w tym miesiącu zapanowała istna Doomomania spowodowana dużym napływem informacji postanowiłem przetłumaczyć dla was jakiś wywiadzik. Jest to wywiad z Timem Willits'em głównym programistą Doom'a 3. Miłego czytania.

SubSonic: Jaka tak dokładnie jest twoja pozycja w ID Software?
Tim Willits: Jestem głównym programistą Doom 3.

SubSonic: Jak długo pracujesz dla ID Software?
Tim Willits: Od 1995.

SubSonic: Jaki był powód dla którego zacząłeś "bawić" się w programowanie?
Tim Willits: Od samego początku mojej styczności z komputerem interesowało mnie programowanie. Inspirował mnie mój starszy brat. Wydawało mi się, że dużo fajniej jest tworzyć mapy do danej gry niż w nią grać, tak więc zaraz po wyjściu Doom'a II megabajty moich map zasiliły standardowy repertuar Doom'a :).

SubSonic: Jak ci się pracuje z Johnem Carmaciem?
Tim Willits: Dobrze. Coraz to przedstawia nowe pomysły, ciągle wymaga od nas czegoś lepszego . Mało kto do końca rozumie jego wizje :).

SubSonic: Dobra bez żartów, jak tam prace nad Doom'em III?
Tim Willits: Bardzo dobrze. Engine gry został praktycznie skończony i teraz dopracowujemy mapy i próbujemy stworzyć jakieś nowe stworki.

SubSonic: Czy pojawiły się jakieś trudności w trakcie pracy nad Doom'em 3?
Tim Willits: Kiedy się robi nową grę opartą na nowej technologii to zupełnie tak jakbyś kręcił film i jednocześnie tworzył kamerę. Coraz to odkrywamy nowe możliwości silnika gry i próbujemy to wykorzystać jak tylko się da.

SubSonic: Co najbardziej cię fascynuje w silniku Doom'a 3?
Tim Willits: Mam wymienić jedną rzecz? A więc jest to to, iż Doom 3 będzie wydajnie korzystał z głośników w układzie 5/1. Bardzo podoba mi się również niespotykana do tej pory w grach realistyczna fizyka, a także gra świateł, kolory oraz w ogóle cały engine graficznie :). Wszystko to tworzy niesamowitą atmosferę i nie pozwala graczowi nawet na chwilę oderwać oczu od monitora.

SubSonic: Jak będzie się miała fizyka Doom'a 3 do pozostałych gier stworzonych w przeszłości?
Tim Willits: Jak już powiedziałem fizyka będzie stała na niespotykanym dotąd poziomie. Jest to trochę trudne ponieważ nie mam w tej dziedzinie zbyt dużo doświadczenia.

SubSonic: A czy Doom 3 będzie posiadał tryb wieloosobowy?
Tim Willits: Tak, Doom 3 z całą pewnością będzie posiadał tryb wielu graczy. Przewidujemy, że będzie to jednak jeden dość nieskomplikowany tryb. Prawdopodobnie deathmatch do 4 osób. Nie mogę jednak dużo powiedzieć ponieważ aktualnie cały czas poświęcamy pracom nad trybem pojedyńczego gracza.

SubSonic: A czy będzie możliwość grania co-op?
Tim Willits: Mogę powiedzieć już teraz, że czegoś takiego nie będzie na pewno.

SubSonic: Czy będzie istniała możliwość komunikacji głosowej? (thx Zium :> przyp.red.)
Tim Willits: Jak już powiedziałem na razie jesteśmy skupieni na trybem jednego gracza i nie mamy jeszcze planów dotyczących mulitplayer. Jedyne co do tej pory wiemy o trybie wieloosobowym to, że będzie on posiadał DeathMatch.
SubSonic: Czy ID Softwere udostępni kod źródłowy Dooma' 3 bądź stworzy jakieś programy mogące edytować standardowego Doom'a?
Tim Willits: Tak, kod źródłowy Doom'a 3 będzie bardzo łatwy do edytowania poza tym wypuścimy sporo stuffu pomagającego w tworzeniu własnych map, czy modeli.

SubSonic: Czy Doom 3 będzie przystosowany do któregoś z aktualnie używanych edytorów?
Tim Willits: Tak. Radiant zostanie odpowiednio usprawniony i gotowy robić mapy do Doom'a.

SubSonic: Czy ID współpracuje z rynkiem kart graficznych, a jeżeli tak to z jakimi firmami dokładniej?
Tim Willits: Tak, Carmac utrzymuje kontakt z wieloma firmami zajmującymi się kartami graficznymi. Dostajemy wiele różnych modeli aby sprawdzić ich wydajność na Doom'ie.

SubSonic: Co robicie aby jak najbardziej zwiększyć wydajność silniku Doom'a na nieco słabszy komputerach?
Tim Willits: Dla Doom'a odpowiednia kartą graficzną z całą pewnością bedzie Geforce 3. Gra będzie oczywiście działała na kartach Geforce 1, jednak będzie to wymagało wyłączenia większości detali. Mamy jednak nadzieję, że takie karty jak Geforce 3 w chwili premiery Doom'a 3 będą już na porządku dziennym.

SubSonic: Jakie więc rzeczy oprócz grafiki pozwolą przenieść się w świat gry?
Tim Willits: Na pewno niesamowite efekty dźwiękowe wylatujące z sześciokanałowych głośników, realistyczna do obrzydzenia fizyka oraz wciągająca jak sokowirówka fabuła :).

SubSonic: Teraz jedno z ciekawszych pytań. Czy pojawią się bronie znane z poprzednich części?
Tim Willits: Jak można zauważyć na screenach jest tam shotgun oraz machine gun więc fani pozostałych części nie powinni być zawiedzeni. Mogę również dodać, że pracujemy także nad nowymi broniami.

SubSonic: Czy to znaczy, że nadal nie wiadomo nic o BFG?
Tim Willits: Nie, myślałem nad tym wczoraj, ale na razie bez rezultatów. Mogę jednak powiedzieć, że będzie BFG.

SubSonic: Czy D3 będzie oparty na jakiejś fabule, czy gra będzie polegała na zabiciu wszystkiego co się rusza?
Tim Willits: Jak już mówiłem cała fabuła i przebieg trybu pojedynczego gracza zostały już stworzone, teraz tylko trzeba słowo wprawić w czyn.

SubSonic: Dobrze. Dziękuję ci za poświęcenie mi nieco czasu.
Tim Willits: Nie ma za co :).

Jarząbek